MENÜ

Personal branding - énmárka építés

Jeff Bezos, az Amazon alapítójának sommás, ám nagyon találó megfogalmazása szerint az „énmárkánk egyenlő azzal, amit rólunk mondanak, amikor kilépünk a szobából”. Némileg pontosítva a definíciót, a saját brand-ünk egyfajta érzelmekkel színezett kép, melyet a közelebbi és távolabbi környezetünkben élők alakítanak ki a személyünkről, korábbi benyomásaik, tapasztalataik alapján. Ez a kép határozza meg, hogyan viszonyulnak hozzánk mások.

Énmárkája mindenkinek van. Még azoknak is, akikben esetleg ellenérzést vált ki a fogalom, mert arról egy védjeggyel bíró termékre, vagy szolgáltatásra asszociálnak, és nem szívesen hasonlítják magukat ezekhez.

Viselkedésünk, modorunk, reakcióink, szóhasználatunk, hanglejtésünk, társalgási stílusunk, kijelentéseink, humorunk, öltözködésünk, tárgyaink, kapcsolataink, online jelenlétünk (közösségi oldalak profilja, megosztások, weblap, blog, e-mail), szaktudásunk, munkák minősége, stb. mind hozzájárulnak ahhoz, hogy mit gondolnak rólunk, hogyan ítélnek meg bennünket.

A kérdés tehát egyáltalán nem az, hogy van-e énmárkánk, vagy sem, hogy szükség van-e rá, vagy nincs, hanem hogy mennyire tudatosan építjük fel azt!

A personal branding tulajdonképpen célratörő önmarketing, több csatornán folyó személyes „kommunikációs kampány”. Fontos leszögezni, hogy mindez nem hamis szemfényvesztés, arrogáns nyomulás, hanem a meglévő előnyös tulajdonságaink, értékeink hiteles bemutatása, megjelenítése, vonzó tálalása.

Jól megtervezett, helyesen prezentált saját brand-nek köszönhetően irányíthatjuk a rólunk kialakult képet, egyedivé, megjegyezhetővé válhatunk, kitűnhetünk a tömegből, ez pedig nagymértékben hozzájárulhat a magánéleti, társadalmi és üzleti sikereinkhez.

Személyes brand-ünk kialakításához elengedhetetlen az önismeret és a pontos célmeghatározás.

Néhány kérdés, amin nem árt elgondolkodnunk:

- Milyen embernek írnánk le magunkat külső szemlélőként?

- Mit feltételezhetnek rólunk mások?

- Milyen hatást szeretnénk elérni?

- Milyen képet akarunk közvetíteni?

- Mit szeretnénk, hogyan gondoljanak ránk?

- Mit akarunk „üzenni”?

- Mi lehet a küldetésünk?

- Mennyire van összhangban a kialakítani kívánt képpel az, amit most csinálunk?

- Milyen pluszt tudunk nyújtani másoknak?

- Mire alapozhatunk?

- Mi az, ami különlegessé tesz bennünket?

- Miben vagyunk nagyon jók?

- Melyek az erősségeink, értékeink, kiemelkedő képességeink?

- Miben kell változnunk, fejlődnünk, hogy maximálisan ki tudjuk aknázni ezeket?

- Mit tanulhatunk a példaképeinktől?

- Mely vonásaikat, jellegzetességeiket tudjuk beépíteni az imázsunkba úgy, hogy közben megőrizzük az egyediségünket?

- Milyen megjelenés passzol a tolmácsolni kívánt képhez?

- Milyen ruha, kiegészítő, stb. tükrözi igazán a személyiségünket?

- Milyen módon tudjuk hatásosan kommunikálni offline / online az énmárkánkat?

Példaként következzék néhány híres ember által megfogalmazott célkitűzés, és személyes küldetés, amin nap, mint nap dolgoztak:

„Olyan híres akarok lenni, mint a Persil mosópor!” (Victoria Beckham)

 „Amerikába költözöm és én leszek a történelem legnagyobb testépítője. Mire 30 leszek, szerepeltem az első filmben és milliomos vagyok.” (Arnold Schwarzenegger)

 „Én leszek a popzene forradalma.” (Lady Gaga)

„Magyarország első profi bokszolóját Kovács Istvánnak fogják hívni.” (Kovács István)

 „Szeretnék egy egészséges, klinikailag bizonyított, magyar világmárkát építeni.” (Schobert Norbert)

Történetük, befutott karrierjük önmagáért beszél.

Nagymértékben segíti az ön-azonos márka kiépítését saját archetípusunk feltérképezése. Az archetípus valaminek az ősképe, eredeti sémája, szimbóluma. Ez az ősi minta az emberiség közös múltbéli tapasztalataiból eredetezhető. Carl Gustav Jung szerint az archetípusok megjelennek a kollektív tudattalanban, és beágyazódnak a személyiség mintákba. Így - ha nem is tudatosan, - de mindannyian ismerjük ezeket. Akkor leszünk képesek hatékony, erős márkát létrehozni, ha a környezetünk számára egyértelművé tesszük, melyik archetípushoz tartozunk. Ennek közvetítésével tisztában lesznek szándékainkkal, törekvéseinkkel, azaz sokkal könnyebben tudnak beazonosítani bennünket.

A szakirodalom 12 archetípust különböztet meg:

- Segítő (támogató, szent, ápoló, gondoskodó, Teréz Anya)

- Alkotó (művész, feltaláló, muzsikus, író, Leonardo da Vinci, Salvador Dali, Shakespeare)

- Felfedező (kutató, kereső, vándor, Jacques Cousteau, Richard Branson, Kolumbusz)

- Hős (harcos, katona, győztes, James Bond, Szupermen, Bruce Willis)

- Ártatlan (misztikus, naiv, utópisztikus, gyermeki, Gandhi, Dalai Láma, Forest Gump)

- Udvari-bolond (bohóc, szélhámos, komédiás, Robin Williams)

- Szerető (ínyenc, érzéki, intim, partner, Marilyn Monroe, Madonna, Coco Chanel)

- Varázsló (látnok, feltaláló, karizmatikus vezető, Einstein, Az alkimista, Steven Spielberg)

- Átlagember (hétköznapi lány vagy srác, jó szomszéd, öregfiú, Bryan Adams)

- Uralkodó (király, arisztokrata, főnök, irányító, Nagy Sándor, Margaret Thatcher)

- Száműzött (lázadó, betyár, forradalmár, vadember, Jack Nicholson, Dr. House)

- Bölcs (szakértő, tanácsadó, mentor, guru, Deepak Chopra, Paulo Coelho, Yoda mester)

Igazán hitelesek egy, maximum kettő-három archetípusban lehetünk, főleg, ha azok nem állnak túl messze egymástól. De ha mi az ártatlan kategóriát képviseljük, hiába is próbáljuk az uralkodót, vagy a hőst játszani, nem fog jól állni nekünk a szerep. Ugyanez természetesen fordítva is igaz. Akkor járunk el helyesen, ha a természetünkhöz, adottságainkhoz legközelebb álló típus előnyös jellemzőire építjük a brand-ünket. Karakterünk azonban változhat, legtöbbször valamilyen sorsfordító esemény hatására. Ha így történne, újra kell gondolni az énmárkánkat.

Típusunk meghatározásához kérhetjük a hozzánk közel álló barátaink támogatását is. Kérjük meg őket, hogy néhány szóval jellemezzenek bennünket, segítsenek behatárolni kategóriánkat. De konzultálhatunk akár szakértőkkel is, sokan foglalkoznak professzionális stílustanácsadással, imázs építéssel.

Előfordulhat, hogy személyünk, nevünk erősen kötődik valamilyen vállalkozáshoz, üzlethez, csoporthoz, vagy közösséghez, mert annak a tulajdonosa, felelős vezetője, arca, hangja, támogatója, szponzora, stb. vagyunk. Ebben az esetben érdemes az énmárkánkon kívül az általunk képviselt szervezet brand-jét is építeni, hiszen ezek kölcsönhatásban állnak, ronthatják, és javíthatják is egymást.

Néhány tipp, marketingfogás, amellyel egyszerre alakítható a személyes márka, a betöltött pozíció, vagy a társadalmi szerepkör megítélése:

- Adjunk többet, mint amennyit elvárnak tőlünk!

- Tudásunk legjavát nyújtsuk!

- Szakítsunk a konvenciókkal, a hagyományos gondolkodással!

- Keressünk új utakat, lehetőségeket!

- Legyünk innovatívak!

- Találjunk meg a rést, amit betölthetünk!

- Határozzunk meg a célpiacunk, a közönségünk, akikhez szólunk!

- Lássák rajtunk a szenvedélyt, a lelkesedét, az elköteleződést!

- Fogalmazzuk meg, miben vagyunk többek, jobbak, mások!

- Mondjuk el, mit nyújtunk!

- Kommunikáljunk magunkról offline: fejlesszük a társalgási stílusunkat, minden alkalmat ragadjunk meg a beszélgetésre, szélesítsük a kapcsolati tőkénket, vegyünk részt minél több rendezvényen, ha tehetjük, valamilyen apropó kapcsán szólaljunk fel, promótáljunk, legyen szóróanyagunk, szétosztható ajándéktárgyunk, stb.!

- Kommunikáljunk magunkról online: készítsünk profi weblapot, vezessünk blogot, releváns szakmai tartalmat jelentessünk meg a közösségi oldalakon, indítsunk hírlevél sorozatot, írjunk ingyenesen letölthető e-book-ot, stb.!

- Ajánlkozzunk szakértőnek a különböző médiák részére!

- Publikáljunk szaklapokban!

- Vállaljuk események házigazda szerepét!

- Az összes csatornán egy irányba mutató kommunikációt folytassunk! Ne keveredjünk ellentmondásba magunkkal!

- Legyen logónk, könnyen megjegyezhető szlogenünk!

- Tegyük emlékezetessé magunkat! Adjunk okot, hogy beszéljenek rólunk!

- Bár a negatív hír is felhívhatja ránk a figyelmet, igyekezzünk pozitív képet sugározni magunkról!

- Ébresszünk bizalmat!

- Ápoljuk a kapcsolatainkat!

- Becsüljük meg a partereinket!

- Támogassunk, segítsünk másokat!

- Jótékonykodjunk, tegyünk a köz javára!

- Legyenek szövetségeseink, hatástöbbszöröző stratégiai partnereink!

A jól felépített énmárka meghatározó eleme a sikereinknek. A véletlenre, a körülményekre bízni a hírnevünk alakulását nem túl szerencsés dolog. Brand-ünk tervezésére, kialakítására fordított idő, energia - és bizonyos esetekben pénz - hosszú távon bőven megtérül.

Ám a következetes, kemény munkával kiépített pozitív kép egy pillanat alatt lerombolható. Elég hozzá egy ballépés, botlás és a személyes márka máris elveszítette a hitelét. Az emberek ilyenkor úgy érzik, becsapták, átverték őket, hajlamosak azt hinni - akkor is, ha egyszeri megtévedésről van szó -, hogy az imázs csak egy felvett álarc volt, amivel a gyarló én lett leplezve, és mivel nem szeretnek csalódni, ezért sokszor csak nehezen, vagy egyáltalán nem bocsájtanak meg. Gyakran nincs második esély, ezért ne hazardírozzunk! Őrizzük a felépített brand-ünket, úgy vigyázzunk rá, mint az egyik legértékesebb tulajdonunkra!

 

Forrás: Internet / www.personalbranding.blog.hu, www.player.hu
Forrás II.: Internet / www.palyamarketing.hu, www.papp-vary.hu,
Forrás III.: Internet / www.noomii.com, www.slideshare.net, www.hrportal.hu

 

<<< Vissza a lap tetejére
<<< Vissza a Hasznos holmik menüponthoz

Hírek

  • Facebook...

    A Facebook-on is megtalálsz:



Asztali nézet